Jak samemu wyczyścić DPF?

Wielu kierowców, którzy decydują się na zakup nowoczesnych samochodów z silnikiem diesla nie zna się na budowie swojego samochodu. Nie mają też wiedzy na temat tego jak prawidłowo o nie dbać, aby móc osiągać najlepsze osiągi oraz możliwie najdłuższą żywotność. Przykładem może być na przykład filtr cząstek stałych, czyli DPF. Ze świetnymi skutkami można go czyścić samemu.
Jeśli chcesz sprawdzić w jakim stanie jest Twój DPF informacji na ten temat możesz szukać w kontrolkach. Dane o stanie DPF dostarcza nam sterownik silnika. Jeśli różnica ciśnienia sprzed i zza filtra jest zbyt duża, pojawia się odpowiednia kontrolka informująca o dużej ilości zgromadzonej w filtrze sadzy. To moment, gdy kierowca powinien przygotować się do przeprowadzenia procedury czyszczenia DPF.

Pasywne czyszczenie DPF

Pasywne czyszczenie odbywa się podczas jazdy i jest charakterystyczne dla mokrych filtrów, które wykorzystują roztwór ceryny, aby obniżyć temperaturę wypalania DPF. Aby odpowiednio przeprowadzić proces czyszczenia pasywnego konieczne będzie utrzymanie stałych wysokich obrotów oraz prędkości powyżej 50 km/h. To po to, aby w trakcie cyklu pracy tłoka, w suwie wydechu Common Rail wykonany został dodatkowy wtrysk paliwa zwany dotryskiem. Ponieważ nie ma możliwości uzyskania ciśnienia powodującego samozapłon mieszanki, zostaje ona razem ze spalinami przetłaczana do układu wydechowego, gdzie spala się i podnosi temperaturę filtra cząstek stałych. Jeśli przekroczy ona 400 stopni Celcjusza, sadza zacznie się wypalać.

Aktywne czyszczenie DPF

Aktywne czyszczenie odbywa się w podobnych warunkach. Z tą różnicą, że przeprowadza je się w trakcie postoju. Metoda ta jest też charakterystyczna dla suchych filtrów, a to z powodu konieczności uzyskania wyższej temperatury, czyli około 600 stopni Celcjusza. Znacznie łatwiej wykonać tę procedurę na postoju, ponieważ nie trzeba pilnować stałej prędkości pojazdu.
Wymuszenie wypalania DPF

Istnieje jeszcze jedna metoda na wykonanie sekwencji: rozgrzanie, wypalanie, wygaszanie. Jest to wymuszenie procedury, które wywołuje się ręcznie, za pomocą komputera diagnostycznego. Metoda ta nie wymaga pilnowania odpowiednich odczytów z czujników ciśnienia.

Czy czyszczenie DPF to to samo co regeneracja FAP?

Zdecydowanie nie. Samo wypalanie powoduje jedynie dopalenie zalegającej sadzy. Nie wpływa jednak na zmianę ilości popiołu, który został po poprzednich wypalaniach. Aby pozbyć się tego popiołu konieczne będzie przeprowadzenie regeneracji. W tym przypadku jednak nie warto korzystać z żadnych zastępczych metod. Jedyną skuteczną będzie wykorzystanie specjalistycznego sprzętu. Po przeprowadzeniu takiej procedury przez specjalistów, warto pomyśleć o wymianie oleju (http://dpfecoserwis.pl/oferta/wymiana-filtrow-dpf). Istnieje ryzyko, że część niespalonego oleju podanego do komory dotrysku, zamiast zostać przetłoczona do wydechu, przedostanie się do części smarującej silnik. To prowadzi do rozrzedzenia oleju silnikowego oraz zmniejszenia skuteczności smarowania.

Zdjęcia pochodzą ze strony: www.dpfecoserwis.pl/ Dziękujemy za pomoc.